Anmeldelse av Nigel Slater – The Christmas Chronicles

Min aller første kokebokanmeldelse tilhører høytiden jeg befinner meg i. Det er den 29. desember, og november og desember har jeg tilbragt i selskap med Niger Slaters vinterglade ord (Ekstra kjekt i Korona-året 2020 med færre sosiale begivenheter). Det er ikke en ren kokebok, men en samling av oppskrifter og tekster som formidler forfatterens evige glede over vinter og jul. Her får du historien bak kjente juletradisjoner som juletre og adventskalender, samt Slaters egne tradisjoner og meninger om dem. Og meninger har han! I should add that if your idea of Christmas is all candy canes and fluffy kittens then this is not the book for you. (We should never forget that winter is as deadly as she is beautiful.) Det er forfriskende å endelig lese en manns meninger om julen, utover «for noe styr, dama tar seg av det».

Fra bokens innhold. Foto: Anne K. Pettersen.

For oss nordmenn som blir alt for glade hver gang noen fra UTLANDET nevner oss, kan Nigel glede oss om et kapittel da han var i Norge for å velge ut årets juletre fra Norge til London. Han bruker mye tid i boken på å beskrive alt han liker og elsker ved vinteren. Som han sier selv: I have always loved the winter months, with their crisp mornings, candlelight and promise of snow. Han har selv sagt at dette er boken han har likt best å skrive, noe jeg ikke har vansker med å tro på.

Selve boken er en deilig bok å eie. En tykk og god bok på 450 sider, i et praktisk format. Innbindingen er solid med en stofflig tekstur, og det er en nøktern design på boken som passer innholdet av den. På forsiden ser vi bare trestammer i gull som lyser mot en, som jeg synes fint reflekterer Slaters glede over vinternaturen. Sidene er matte, er enkle å bla i og kjennes gode mellom fingrene. Jeg er også glad for at de har brukt noen ekstra kroner på en sidemarkør så jeg enkelt kan markere hvor i boken jeg er. Spesielt siden boken er delt inn i kapitler etter datoer, som gjør at man kan lese den som en slags kalender gjennom vinteren.

Jul, jul og atter jul! Og Nigel Slater. Foto: Anne K. Pettersen.

Dette er altså ikke en kokebok for de som ønsker en samling oppskrifter uten noe snakk rundt. Ofte må man bla flere sider mellom oppskriftene, som sikkert kan utfordre enkeltes tålmodighet. Men det er over 100 oppskrifter i boken, så man får absolutt mat for pengene her. Alt fra middager, desserter, drinker, syltetøy og andre godsaker. Vegetarianske, ikke-vegetarianske, italienske, tyske, engelske og Nigelske. Og jeg har selvsagt testet ut noen av dem.

Den første oppskriften jeg forsøkte meg på var Slaters variant av Mulled Wine. Han har flere ganger i boken skrevet om hvordan han ikke er så glad i denne varme drikken. Hvordan den er for krydrete og søt, og ikke så veldig spennende. Så da han til slutt presenterer sin egen oppskrift ble jeg selvsagt fristet til å prøve den. Det er en oppskrift uten noe sukker, honning eller annen søtningsmidler. Først tar man vodka og putter oppi hele nelliker, kanelstang, hele kardemommer, stjerneaniser og skrell fra appelsin og sitron. Dette står og godgjør seg over natten. Neste dag siles dette av og varmes opp sammen med en flaske fruktig rødvin. Og den ble god! ETTER jeg hadde tilsatt masse sukker … Den ble litt for skarp for meg uten, gitt! Så akkurat her er jeg og Slater tydeligvis uenige.

Den neste jeg forsøkte var en skikkelig deilig suppe av rosenkål og blåmuggost. Trodde jeg! For etter å ha bladd gjennom boken forgjeves, finner jeg den ikke igjen. Så ett eller annet sted har jeg plukket opp hans oppskrift på denne suppen. Men den var så velsmakende at jeg synes den fortjener en liten oppmerksomhet, selv om den ikke er fra boken. Den finnes nok et sted på Google.

Den gode suppen! Foto: Anne K. Pettersen.

Den siste oppskriften jeg har forsøkt til dags dato er hans sjokolademousse. Nok en oppskrift uten så mye sukker. I selve moussen er det mørk sjokolade, smør, espresso, eggeplomme og pisket eggehvite. Når den har stivnet legges et tynt lag av smeltet mørk sjokolade over, og til slutt drysses et lag av hjemmelaget nøtteknekk over. Den ble skikkelig god!

Det er mange oppskrifter jeg gleder meg til å teste ut. Som Gnudi med spinatsaus, pannekaker av potet og feta, og oksehale med smørbønner og sherry. Etter hans flammede forsvar for Christmas pudding, ble jeg litt fristet til å forsøke meg på hans oppskrift og. Kan den virkelig være så himmelsk som han hevder? Siden jeg leste boka ganske tro etter datokapitlene, så ble det litt vanskelig å lage maten i den. Av en eller annen grunn føltes det feil å lage maten på feil dato! Å lese fremover i boken føltes som om jeg jukset i en julekalender. Ikke lett! Men alle føler det sikkert ikke slik. Neste år kan jeg stille mer forberedt.

Som du sikkert har skjønt, er dette en kokebok jeg liker veldig godt. Det kjennes som et solid håndverk, og en solid bok. For meg som elsker jul og mat er det en fulltreffer. Men liker man ikke jul eller vinter blir nok akkurat denne boka litt meningsløs. For den som virkelig ønsker å velte seg i Slaters julestemning anbefaler jeg å også høre på den tilhørende podcasten.

Ekstra pluss:

• Julestemning
  • Over 100 oppskrifter